ZEN
"Lyhyesti sanoen tämä oppi on siinä,
että ihminen kärsii, koska hän haluaa omistaa ja
itsellään pidättää sellaista mikä on
olemukseltaan katoavaa. Tärkein tällaisista
pysymättömistä asioista on hänen persoonansa,
sillä se on hänen linnansa, johon hän voi
vetäytyä ja josta käsin hän voi asettautua
vastustamaan ulkopuolisia voimia.
Ihminen uskoo, että tämä varustettu ja
eristetty asema on parhain keino saavuttaa onnea; että se tekee
hänet kykeneväksi taistelemaan muutoksia vastaa, auttaa
häntä hänen pyrkimyksissään
säilyttää miellyttävät asiat, sulkea pois
kärsimys ja muovailla olosuhteet mielensä mukaan. Lyhyesti;
se on hänen keinonsa vastustaa elämää.
Buddha opetti, että kaikki asiat, niihin luettuna myös
tämä linna, ovat olemukseltaan pysymättömiä ja
että niin pian kuin ihminen yrittää
pidättää niitä itsellään, ne liukenevat
pois. Tämä omistamistoiveen särkyminen on
kärsimyksen välitön syy. Mutta Buddha meni vielä
pidemmälle osoittaen perimmäisenä syynä olevan sen
harhaluulon, että ihminen saattaisi eristää itsensä
elämästä. Harhanomainen eristäyminen tosin saadaan
aikaan, kun ihminen samaistaa itsensä linnan, persoonallisuuden
kanssa. Mutta koska tämä linnake on pysymätön,
siinä ei asusta mitään todellisuutta, siinä ei ole
itseluontoa eikä se ole Itse sen enempää kuin
mikään muukaan muuttuva olento.
Mikä sitten on Itse? Buddha pysyi vaiti, kun
häneltä tätä kysyttiin, mutta opetti, että
tämän asian voi ihminen tajuta vasta sitten, kun ei
enää samaista itseään persoonansa kanssa, kun ei
enää vastusta ulkopuolista maailmaa varustuksestaan
käsin, kun on tehnyt lopun vihamielisyydestään maailmaa
kohtaan.
Vastaan tuota eristyneisyyden filosofiaa Buddha julisti
kaikkien elävien olentojen yhteenkuuluvuutta ja kehotti
seuraajiaan asettamaan vihamielisyyden tilalle jumalallisen rakastavan
säälin. Tämän opetuksen
käytäntöön soveltaminen saattaa ihmisen
nirvanatilaan, kärsimyksen loppumiseen ja itsekkyyden sammumiseen,
ikuisen autuuden olotilaan, jota mitkään sanat eivät voi
kuvata."
Otteita Yrjö Kallisen teoksesta Tässä ja
nyt.
|